Galerie Wedding

Zweite Heimat

Subcutaneous Polymorphic Animalcules

Liveperformance von Emma Waltraud Howes w/ Kim Berit Heppelmann (Container)

»Subcutaneous Polymorphic Animalcules« ist eine Studie über die vergängliche und chaotische »Natur« von Organismen und deren sensorische und kommunikative Fähigkeiten. Um mittels wissenschaftlicher Forschungsmethoden die vermeintlich unversöhnlichen Gegensätze von Körper und Geist zu untersuchen, unternimmt ein Wesen geleitet von Geschichten eine Feldforschung und setzt sich zugleich kritisch mit seiner gegenwärtigen Umgebung auseinander.
Das allgemeine Verständnis von wissenschaftlicher Versachlichung wird umgekehrt, um eine subjektive Wahrnehmung von Konstanten und Variablen der menschlichen Existenz zu befördern. Die Ergebnisse der genauen Beobachtung dieser Mikro- und Makrosysteme werden durch Bewegung in ihrer ganzen Größe sichtbar. Und so absurd die Lösung auf ein Problem auch manchmal scheint, bei seinem Versuch sich seiner Umwelt anzupassen, zeigt sich das Wesen stets lösungsorientiert.
Emma Waltraud Howes entwickelte diese Herangehens- und Arbeitsweise in einer Reihe von Performances im öffentlichen Stadtraum, u.a. in Alberta (Subtle Architectures, 2007), Montreal, Granby (Subtle Architectures Subtiles, 2008 – 2009), und London (Subcutaneous ›Ha-has‹ and the Evolution of Polymorphic Animalcules, 2014). Diese teils choreographierten teils improvisierten Performances waren durch den Ort und seine Umgebung gesetzt und mussten sich ihm schrittweise einfügen und anpassen.
Zuletzt fand diese Performance in Innenräumen von Galerien statt, u.a. im Me Collectors Room, Berlin (»Exotica and 4 other cases of the self«, 2014). Galerie Wedding wird im Rahmen ihres programmatischen Neustarts vorübergehend zur »Zweiten Heimat« für die Weiterentwicklung der Arbeit. POW ermöglicht diesen »Blick aus dem Augenwinkel« (peripheres Sehen) auf die stetigen Anstrengungen im Prozess der Inkorporation und Adaptation und lässt die Situation als amorphen Zustand denken.

Künstlerwebseiten/ websites of the artists
www.emmawaltraudhowes.com
www.kimberit.com

Emma Waltraud Howes ist von dem »Theater des Absurden« beeinflusst. Von Beobachtungen und zeitgenössischen Gesten geleitet, manifestieren sich ihre Projekte in choreographierte Umgestaltungen des Körpers, wobei sie ihre Kenntnisse und Erfahrungen aus dem Bereich des Tanzes und der bildenden Kunst zu Nutzen weiß. Sie rahmt diese Elemente in Richtung einer Aussöhnung des Geist-Körper-Dualismus mittels Performances und interdisziplinärer Installationen.

Kim Berit Heppelmann ist eine Einzelkämpferin an der Schnittstelle/Schwelle zwischen Mode, Kunst und Philosophie. Die experimentelle Erforschung von Körperspannung, Außenhülle, Bewegung und dem Raum bildet den Kern ihrer Arbeit. Diese Wechselbeziehungen sind ihre Herausforderung, über die Grundprinzipien von Kleidung als Skulptur, Performance, Bild, Text, Haus und Emotion zu reflektieren.

Subcutaneous Polymorphic Animalcules Liveperformance by Emma Waltraud Howes w/ Kim Berit Heppelmann (Container) »Subcutaneous Polymorphic Animalcules« is a study of the ephemeral and chaotic »nature« of sensory and communicative organisms. Employing scientific research methods to explore the problematic relation found in mind-body dualisms, a creature performs »field research« inspired by embodied histories, while simultaneously engaging with a critical analysis of its contemporary surroundings. A common understanding of scientific objectification is inverted to produce a subjective means for understanding the constants and variables of human experience. Shaped by observations of these micro and macro systems, a subsequent magnification of the contents becomes visible through movement. At times grotesque, this being is characterized by an active problem-solving behavior as it is observed adapting to its environment. This working method was developed through a series of works that encountered the streets and public spaces of Alberta (Subtle Architectures, 2007), Montreal, Granby (Subtle Architectures Subtiles, 2008 – 2009), and London (Subcutaneous ›Ha-has‹ and the Evolution of Polymorphic Animalcules, 2014). These actions, both systematic and improvised, were defined by the spaces in which they were enacted with incremental delineations of the performance boundaries adapting to the contexts in which they were presented. Recently this work has been performed in gallery settings through the interior spaces of Me Collectors Room, Berlin (Multiply Perspective … Minute Organism: Cabinet Curiosity Parts Collector, 2014) to appear at Post-Otherness-Wedding on the occasion of their inauguration. As a temporary ›Zweite Heimat‹ for the evolution of this work, POW offers a peripheral focus on this ongoing labor as an intensification of a process of incorporation/adaptation, and to consider this position as an amorphous state.

Emma Waltraud Howes is influenced by the ›Theatre of the Absurd‹. Guided by observations on contemporary gestures, her projects manifest as choreographed reconfigurations of the body informed by a background in dance and the visual arts. She frames these elements towards a reconciliation of mind-body dualisms through performance and interdisciplinary installations.

Heppelmann stands as a lone fighter at the thresholds between fashion, art and philosophy. The experimental exploration of the tension of the body, the outer shell, movement, and the space, forms the heart of her work. This interdependence is what challenges her to reflect on the basic principles of clothing as sculpture, performance, picture, text, house, and emotion.

Displacement of a cultural self portrait

Funda Özgunyadin

30.01.2015

Auftaktveranstaltung des neuen Kuratorenduos

Intro

29.01.2015 bis 30.01.2015

Galerie Wedding