Museum of Trance
(english version below)
Vortrag
von Henrike Naumann und Bastian Hagedorn
am 14.04.2016 um 19 Uhr
Der Vortrag findet in englischer Sprache statt.
Im Dezember 2015 eröffneten die Künstler*innen Bastian Hagedorn und Henrike Naumann das Museum of Trance im Rahmen der 4. Ghetto Biennale in Port-au-Prince, Haiti. Der konzeptionelle Ausgangspunkt war das Vodou-Drumming und die damit verbundenen Trance-Zustände. Diese Art von Trance fehlt in den Religionspraktiken Westeuropas weitestgehend. In den frühen 90er Jahren entwickelte sich insbesondere in Deutschland die Trance Music aus Rave Music und Acid Techno. Dieses harte, schnelle und sphärische neue Genre schuf eine ekstatische Spiritualität. Ethnologische Ausstellungen über Vodou diskutieren Exotismus und Otherness, reproduzieren sie jedoch zugleich. Die Künstler*innen wollten Fragen dazu aufwerfen, indem sie versuchten deutsche Rave-Kultur zu exotizieren und als ,other‘ inmitten von Haiti zu musealisieren. Die Institution ethnologisches Museum sollte dekonstruiert und zum postkolonialen Experimentierfeld werden. In unserer Dokumentation möchten wir versuchen einen Einblick in das zu geben, was im Museum of Trance in Port-au-Prince entstanden ist.
A documentation
by Bastian Hagedorn and Henrike Naumann
14.04.2016 at 7 pm
The event will be held in English language.
In december 2015 the artists Bastian Hagedorn and Henrike Naumann opened the Museum of Trance as part of the 4th Ghetto Biennale in down-town Port-au-Prince, Haiti. The conceptual starting point was the interest in vodou music and drumming and the stages of trance that people get in while pracricing it. This form of trance is something that is lacking in the religions practiced in Western Europe. But in the early 90s Trance Music was evolved out of Rave Music and Acid Techno. This hard, fast and spherical new genre tried to capture an ecstatic spirituality that otherwise is very rare in Western Europe, especially in Germany. The artists wanted to see what happens when the Haitian practice of spiritual trance clashes with German Trance music culture. The concepts aimed to discuss the representation of Haitian culture in German museums by excoticizing German rave culture and by musealizing it as ,the other‘ in the middle of Haiti. The traditional institution ,ethnological museum‘ was meant to be appropriated, deconstructed and re-interpreted by the local artists and musicians. In our documentation we will try to give an impression of what happened in The Museum of Trance in Port-au-Prince.
Webseite/ Website
www.museumoftrance.com